Хаос, бездействие, некомпетентност, липса на ресурси – всички необходими съставки, за да може една аварийна ситуация да се превърне в истинска катастрофа.
Когато на 20 септември край Камен бряг заседна плаващият под панамски флаг кораб „Вера Су“, никой не предполагаше, че много скоро ситуацията ще излезе извън контрол. Днес, девет дни по-късно, вече говорим за „политическо безхаберие“, „екологична катастрофа“, „понасяне на отговорност“ и дори помощ от „фирма, спасявала подводницата „Курск“. Как се стигна до тук – оказа се учудващо лесно.
Нашествие от калинки
Един от най-големите проблеми в случая се оказа нашествието на калинки. Не говоря за онези малки насекоми, които атакуваха региона в началото на лятото, а за онази порода некомпетентни чиновници, които са превзели държавната администрация.
Случаят с „Вера Су“ се оказа толкова сложен, защото изисква бърза и адекватна реакция от много и различни държавни институции, които да действат координирано и прецизно. За да се случи тази комуникация обаче, трябваше да се сформира кризисен щаб, тъй като родните администрации не могат да работят заедно, освен ако ситуацията не е аварийна или не е „взета на ръчна от премиера“.
На всичкото отгоре въпросният щаб бе създаден чак седмица и половина след инцидента. Толкова време ни отне да разберем, че нито знаем как, нито имаме ресурсите да се справим с подобна задача.
Опитът ни за „спасителната“ акция пък продължи половин ден и бе съпътстван от технически проблеми и „малко разсипан тор“ в морето. А сега лошото време допълнително усложнява ситуацията.
Да, тепърва ще се търсят отговорните и ще се наказват виновните, но щетите са нанесени, така че 2-3 сменени директори няма да оправи нещата.
Грешка след грешка
Времето за реакция в критична ситуация е важно, но още по-важно е взимането на адекватни решения, но и това не е силна черта на институциите ни.
Така например директорът на „Морска администрация“ във Варна Валентин Джамбазов реши да даде едномесечен срок на собственика да изтегли плавателния съд от защитената местност. Все пак защо да бързаме – работата не е заек, да избяга. Какво като на борда има 9 души екипаж и 3300 тона азотни торове, на който му пречат, той да се оправя.
Оказа се обаче, че на нас корабът ни пречи, особено товарът му, особено в тази част на годината, когато лошото време и бурното море могат да разбият плавателния съд в скалите. И така въпреки че не е задължена, страната ни започна да „помага“ и тук пак нещата не потръгнаха.
Една от най-гениалните идеи за излизане от ситуацията идва от областния управител на Добрич Здравко Здравков, който предлага „да взривим рифа, за да изтеглим кораба“. За щастие, вместо това бе решено да се разтовари половината кораб, така че носът му да се вдигне и да се премести. Уви и това начинание не се увенча с успех.
Кой да предположи, че използването на кран с гребло не е най-удачният вариант това да се случи. Не и шефът на изпълнителната агенция „Морска администрация” кап. Живко Петров, който най-откровено призна, че не е очаквал този развой на събитията. Кой, как и защо е пренебрегнал указанието от МОСВ претоварването да става с чували тепърва ще се изяснява. Междувременно замърсяването на водите в района вече е факт и е за българска сметка – за природата, за рибарите, за туризма, за населението.
Необходима е кардинална промяна на подхода
В предизборна обстановка кризата със заседналия кораб бе политически отиграна със завидно майсторство. Служебният кабинет и президентът, който се бори за втори мандат, обвиниха предишните управляващи в безхаберието и престъпната безотговорност. Според тях вместо да развиват морското спасяване, те са били заети да приватизират флота и да концесионират пристанища. ГЕРБ пък обвиниха в бездействие служебния кабинет.
И докато вината се прехвърля между бивши и настоящи властимащи съвсем ясно е, че е необходима кардинална промяна в подхода ни за решаване на кризи. Необходими са превантивни мерки, а не действия постфактум. Време е институциите да започнат да си говорят и да се създаде ясен план за действие в подобна ситуация. Не на последно място подобни операции трябва да бъдат финансово и ресурсно обезпечени, а не да се извършват от неподготвени кадри с допотопна техника. В противен случай ще продължаваме сами да превръщаме всеки инцидент в катастрофа.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар