Още в първия си работен ден възложих да се работи върху четиригодишна програма за цялостно 100% обновяване на пътищата, така че да бъдат в състояние, каквото сме виждали в Централна, а защо не и в Западна Европа. Това каза пред Нова телевизия вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов.
Той подчерта, че ще бъде обърнато специално внимание на качество на платното, на отводняването и най-вече на маркировката на мантинелите и на знаците, „така че те да се виждат и по този начин да спасим животите“. „Наскоро имахме такъв негативен пример с тежката катастрофата на „Струма“. Това смятам, че в четиригодишен мандат може да се оправи“, обяснява Караджов.
Припомняме, че именно лошата маркировка, неадекватното осветление и паднал знак бяха сред посочените причини за фаталната автобусна катастрофа на АМ „Струма“, при която загинаха 45 туристи от Северна Македония.
Зимното почистване на пътища
Попитан ще има ли достатъчно средства за зимно почистване на пътищата, той казва, че принципът, на който се е случвало това нещо е, че в началото на годината са се давали 20% от сумите, след това в края на годината се изсипват останалите 80%. По думите му тази година министерството ще се разплати с фирмите, но след щателна проверка и на единичните цени на реалните количества работа и строително-монтажните дейности, които са извършени.
Наследството в АПИ
Гроздан Караджов подчерта, че наследството в АПИ е много тежко. „В момента има много тежки проблеми с неразплатени суми на министерството към фирмите, които поддържат и почистват пътната мрежа в страната. Смятам, че първо ще реша тях, преди да предприема по-кардинални мерки за повишаване на очевидно неефективната служба“, добавя той. По думите му става дума за около милиард и 100 милиона, натрупани досега суми, и за един „порочен модел, по който в последното десетилетие са финансирани пътищата“. „В началото на годината се планират 300 милиона за цялата година, при условие, че всички знаят, че това са милиард и половина лева, които са били разходени в края на годината. Ха – представете си, сме преизпълнили бюджета. Хайде още милиард и 200. И нито могат да се проверят реално ли са изпълнени, нито може да се контролира дали количества, или изпълнените дейности струват толкова като единични цени и съответно министерството ги е разплащало с много широки пръсти. А идеята на един министър е да пази парите на хората и да ги харчи много пестеливо“, отбеляза Караджов.
Строежът на „Хемус“
А относно магистрала „Хемус“, той обяснява, че тя е друг пример за това как не трябва да се строи. „Не само автомагистрала, а дори и пристройка към къща. Две трети от лотовете са без строителни разрешителни, даже и каквото е извършено по тях - е меко казано незаконно строителство. И този юридически казус трябва да бъде разплетен“.
Скандалният клип със служител на БГ ТОЛ
По повод скандалния клип от „Дунав мост“ Караджов изтъква отново, че най-малкият проблем в този казус е грубото и арогантно държание, което получи своето заслужено наказание. „Бих искал комисия до края на работния ден във вторник да проучи всички платени такси от товарни автомобили през русенското КПП. Ще вземем засичаща се информация от другите ведомства за това колко тежкотоварни автомобили реално са влезли и излезли от България, за да сравним дали събраните тол такси от една страна и броят на реално влезлите реално товарни автомобили е един и същ. Ако има драстично разминаване в това, ще бъде първи индикатор за схема на корупция. И тогава вече ще има сериозни последици“, смята министърът.
МРРБ проверява тол системата, след скандално поведение на служител
Тол таксите
„Повечето пътища в България са под всякаква критика и е много трудно държавата да поиска сериозна такса на тол километър за подобна липса на качество на пътя. Нашата стратегия занапред ще бъде да ремонтираме пътищата и върху тези новоремонтирани участъци да се заплаща тол такса на увеличени километри, да се достигне до 20 000 километра пътна мрежа, за която да се дължи тол такса. Освен това, ще направим детайлен анализ дали няма пробойни, от които тол такси да изтичат в джобове, вместо в бюджета. Така че това е първото, което ще направим, а после стратегически ще променим и тол системата да събира пари на честен принцип“, подчерта Гроздан Караджов.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар