Петков: Над 1 млрд. лв. трябва да похарчим за ремонти в миналото

13:14, 18 апр 22 / Политика 25 2111 Шрифт:
Цветилена Симеонова Редактор: Цветилена Симеонова

България в момента е на предпоследно място по брой загинали по пътищата. Този резултат е недопустим. Това, което досега сме приели за даденост, трябва да приключи, заяви премиерът Кирил Петков в началото на координационната среща по въпросите на безопасността на движението по пътя.

По думите му пътищата ни са в ужасно състояние – констатация, която е проучил и при посещението си миналата седмица в района на Витиня. „Това не е от месец-два, а от последните пет години. Бойко Борисов казва: „Преброих 3000 дупки, докато карах към София”. Как са били построени тези магистрали, за да имаме 3000 дупки за 100 дни?“, попита Петков и отбеляза, че всяка година за пътища се харчат милиарди лева.

„Нека стои още Киро“: Борисов нямало да пусне ГЕРБ в управление сега

„Друг вътрешнокоалиционен спор е това, че сега трябва да похарчим над 1 милиард лева за ремонти, които са били направени в миналото. Но без да похарчим тези пари, съществуващите фирми не искат да отидат да ремонтират, защото казват, че не им е платено. Първият въпрос е защо основни ремонти са били направени като пътна поддръжка“, каза още Кирил Петков.

Той обясни, че пътната поддръжка е частичен, лек ремонт, който не изисква толкова високо ниво на гаранция, както основният ремонт. „Ако правим нашите пътища през т.нар. поддръжки вместо през основни ремонти, гаранциите са много по-ниски, а тогава и качеството е по-ниско. Тази практика трябва да я променим изцяло“, категоричен бе премиерът.

Той изрази надежда тази седмица това решение да мине в парламента. „Първият критерий за това е, че трябва да разплатим максимално бързо половината пари. Не трябва да се спори по тази тема. Второто плащане искаме да мине през достатъчно добро ниво на проверка не защото се съмняваме в МРРБ или АПИ, а защото тези договори са били направени неправилно. Тогава трябва да има засилен контрол. Ако тези две неща бъдат изпълнени, трябва да отворим възможността за ремонтите и тези 3000 дупки, които са се отворили в последните 100 дни или са били там от много по-дълго време, да започнат да се ремонтират“, каза Петков, цитиран от bTV.

Институциите: Корупцията убива на пътя

Когато липсва безопасност на пътя, това е свързано с корупционни модели. Корупцията убива на пътя. Това подчерта депутатът от „Продължаваме промяната“ Настимир Ананиев на срещата в Министерския съвет.

Андрей Цеков от Министерството на финансите посочи, че при досегашните практики на инхаус процедури и основни ремонти през договори за текуща поддържка „съществува една огромна несигурност по отношение на основните изисквания към строежите, в това число и изискванията за безопасност на пътната инфрастурктура“.

Александър Йоловски от Министерството за електронно управление посочи, че ключов фактор е дигитализация на контролната дейност, „така, че да бъде намален до минимум субективният фактор при нея“.

Зам.-министър Явор Пенчев от МРРБ посочи и други ключови приоритети по линия на пътната безопасност:

- Увеличаване на гаранциите от страна на изпълнителите на инфраструктурни обекти;
- Увеличаване на изискванията към тях, към качеството на построените обекти;
- Подобряване на качеството на пътните знаци в България и тяхната светлоотразителност;
- Подобряване на качеството на мантинелите, подмяната на всички компрометирани мантинели още тази година на автомагистралите и пътищата първи клас;
- Правилен избор на материали при за полагане на пътна маркировка в страната.

Депутатите оставиха пътните фирми без пари

Димитър Илиев става част от ДА „Безопасност на движението по пътищата“

Автомобилният състезател Димитър Илиев става част от Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ към Министерския съвет, съобщи Петков.

„Димитър Илиев не е просто съветник оттук нататък. Очаквам проблемите, които той вдига, да бъдат приоритизирани в най-голяма степен. Време е да променим цялата структура как се вършат нещата“, каза Петков. „Оттук нататък – прозрачни поръчки, достатъчно дълги срокове за гаранция, адекватно попълване на съществуващите дупки и нужда от ремонти. Нови магистрали, които да са на нивото на европейските пътища. Всичко това трябва да стане максимално бързо“, заяви премиерът.

Безопасността на движението по пътищата за мен винаги е била кауза. Аз работя в тази сфера от доста години насам. Проблемите не са само в пътищата, това е социален проблем. На първо място трябва да разглеждаме човешкия фактор, отговорните хора на пътищата. След това състоянието на пътищата и на автомобилите“, каза от своя страна Димитър Илиев.

 

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама