Кампанията, която сложи точка на Промяната

12:35, 08 сеп 22 25 5430 Шрифт:
Център за политически aнализи Автор: Център за политически aнализи

Опитните политически пиари знаят, че добрата предизборна кампания може да подобри с малко изборния ти резултат, но лошата може да те съсипе изцяло. Затова повечето от тях се стремят на първо място да избегнат допускането на груби грешки и едва след това мислят за надграждане. Казано на футболен език, това означава, че по време на предизборна кампания защитата винаги е по-важна от нападението.

По всичко личи обаче, че стратезите на ПП не са чували за това златно правило. Те подцениха ситуацията и сами се поставиха в изключително тежка позиция, като загубиха катастрофално вота още на втория ден от старта на предизборната кампания. Към днешна дата това твърдение може да звучи пресилено за повечето хора, но то се споделя масово в средите на опитните изборни експерти, които са в състояние да оценят адекватно ефекта на грубите грешки, допуснати от щаба на ПП в първите дни на надпреварата.

В кампанията на Промяната се наблюдават множество неточности, но в действителност значимите грешки са само две – напълно обърканите слоган и основни послания и липсата на контрол върху информацията, която излиза от щаба. По отделно всяка от тези грешки би предизвикала сериозни проблеми на която и да е кампания, но допуснати заедно те правят тежката изборна загуба неизбежна.

За начало, слоганът „Да си довършим работата“ е изключително неподходящ за лидерите на формацията Кирил Петков и Асен Василев. Първо, защото провалите и неразбориите по време на тяхното управление бяха значително по-гръмки и широко отразени в медиите от техните успехи. Второ, заради сексуалния подтекст на посланието, който е във вреда и на двамата. И трето, заради реалната опасност слоганът да се превърне в оръжие срещу лидерите на формацията и да ги направи за посмешище в очите на избирателите /апропо, онлайн пространството вече гъмжи от разнообразно народно творчество по темата/.

Не по-малко неуместни са и трите водещи послания на кампанията – пенсии, детски градини, „Капитан Андреево“. Те са спорни и лесни за оборване, дори от начинаещ пиар, защото са лековати, манипулативни и/или нерелевантни на обстановката в страната. Нека да ги разгледаме накратко:

Да увеличиш пенсиите, но в същото време да намалиш покупателната им способност е нещо, с което никой разумен политик не бива да се хвали. Още по-недопустимо е да обещаваш, че след изборите ще го направиш отново. Целта все пак трябва да бъде увеличаването на покупателната способност, а не броя на хартийките в джоба.

Безплатните детски градини са като безплатния обяд – все някой го плаща и да, това отново сме ние. Лошото е че мярката не помага по никакъв начин за решаването на най-големия проблем на младите родители – липсата на места в детските градини в столицата и големите градове. Преди децата им не можеха да влязат в детска градина, а сега не могат да влязат в „безплатна“ детска градина.

Измислената теза за „Капитан Андреево“ пък е върхът на фалшивите новини. Фейкът на фейковете в настоящата предизборна кампания. Който не е съгласен с това твърдение, моля да извади данни колко хора са пострадали в следствие на консумацията на некачествени плодове и зеленчуци и ако обича, да даде някакви доказателства за това. Някой въобще чувал ли е за съществуването на такъв човек?

Не по-малко объркана е и опорката, че изборът днес е между старите и новите политици, защото тази теза е директна обида към лидерите на съюзниците на ПП, Корнелия Нинова и ген. Атанас Атанасов. Отвориш ли я веднъж, ще трябва да дадеш отговор и на въпроса стар политик ли е Бойко Рашков, който заема водаческо място в твоите листи. Ще бъдеш длъжен да изразиш отношението си и към Румен Гечев, който преди четвърт век фалира България, а доскоро участваше активно във формирането на твоите икономически и финансови политики. А какво ще отговориш, ако те попитат за президента на САЩ Джо Байдън – и той ли трябва да си иде, защото е стар? Не, това разделение е неправилно. Политиците в цял свят се делят на можещи и неможещи, а арбитърът в този спор са гражданите, които ги избират.

Тук е мястото да обърнем внимание и на основната причина за провала с посланията на ПП. Тя може да бъде описана с една единствена дума – чуждопоклоничество. Страната ни има дългогодишни традиции в привличането на високоплатени чуждестранни пиари, въпреки че в повечето случаи постигнатите от тях резултати са посредствени. Щабът на Промяната очевидно продължи тази традиция и сгреши, защото работата на македонския пиар Драгиша Живкович до момента води по-скоро до объркване и хаос, отколкото до позитиви. Предложената от него стратегия е напълно неподходяща за ПП и нейните лидери, защото не отчита политическите реалности в страната и не е съобразена с личните качества и политическата биография на Кирил Петков и Асен Василев.

В резултат на това е нарушено и друго важно правило – политиците налагат политическата линия, а пиарите трябва да я следват. Прави впечатление, че в щаба на Промяната се случва точно обратното – пиарите на ПП налагат политическата линия на кампанията, а политиците следват сляпо опорните им точки /които са сгрешени/. Това е и причината кандидатите на Промяната да се държат неестествено в медийните си участия и да изглеждат като хора, които са неспособни да мислят самостоятелно. Заради наизустените послания, които рецитират при всяка възможност, те приличат повече на неуверени ученици по време на изпит, отколкото на хора способни да се справят с отговорностите на властта.

Драматично пропадна и опитът за кризисен пиар. Множеството грешки допуснати в началото на кампанията очевидно не са останали незабелязани от ръководителите на щаба на ПП. За това говори и факта, че още на втория ден от кампанията стартира и работата по кризисния пиар. Той се състоеше от два елемента. Първо бяха дадени нареждания на всички кандидати на ПП да започнат да разказват драматични лични истории от миналото, което трябваше да предизвика симпатии от страна на публиката. Този ход обаче също беше извършен неумело и се получи предозиране. Разказвачите бяха прекалено много, а историите ненавременни и не на място.

По същото време стартира и поредица от обръщения към избирателите, посредством кратки видеа от знакови места в България – границата на „Капитан Андреево“, Росенец, стената на яз. Огоста и др. В това направление очевидно се влага голям финансов ресурс, защото спонсорираните видеа се появяват масово в социалните мрежи. Идеята е много добра, защото вкарва допълнителна енергия и свежест в кампанията. Проблемът е обаче че и тя няма да сработи, докато не бъдат променени основните послания и слогана на кампанията.

Втората голяма грешка в кампанията на ПП е свързана с пълната липса на контрол върху информацията, която излиза от щаба. Недопустимо е в публичното пространство да изтече стратегията на формацията за изборите, заедно с основните политически послания. Всъщност толкова сериозен теч на критична предизборна информация се случва за първи път в най-новата история на България, поради което е трудно да оценим с точност размера на нанесените в следствие на това действие щети. Сигурно е единствено, че те са значителни.

Изтичането на стратегията и основните послания на кампанията вече оказва силно негативно влияние, не защото е публикувана в десет или двайсет статии, а защото обезоръжава кандидатите на Промяната в дебатите срещу далеч по-опитните им опоненти. Прави впечатление, че политиците от ГЕРБ, знаейки в аванс тезите на говорителите на ПП, с лекота надделяват над тях. С напредването на времето можем да очакваме този проблем да се задълбочи и в крайна сметка да доведе до допълнителна ерозия в подкрепата за формацията.

Течът на информация от централата на Промяната вероятно ще доведе и до допълнителна атака срещу кампанията на ПП, която ще се развие по линия на твърдението Те са неспособни да управляват. Логиката тук е проста. Щом не могат да опазят няколко страници в щаба си, как да им поверим държавата? Сигурни ли сме, че по същия начин в последствие няма да изтекат и държавните финанси? Ще успеят ли да опазят сигурността на информацията на партньорските служби? Дали по време на тяхното управление така няма да тече и държавната граница? Щом ги саботират собствените им хора, как може да се очаква да ги подкрепят българските граждани? Въпросът, който оттук-нататък ще задават опонентите на Промяната е един – бихте ли се съгласили да дадете държавата на хора, които не са в състояние да управляват собствената си кампания? Отговорът е НЕ.

В резултат на горните грешки, кампанията на Промяната е в състояние на будна кома. Тя се разпада и като структура, и като съдържание. Време е за истински кризисен пиар, който да се намеси и да ограничи щетите като преформатира кампанията изцяло. Това обаче като че ли все още не се разбира от дисижън мейкърите в партията.

Ако ли не, пътят надолу е ясен. Върви се към разлика от повече от 10 процентни пункта с ГЕРБ и към реална възможност ПП да загуби второто и дори третото място във вота.

Каквото и да се случи до изборите, грешките от кампанията на ПП ще имат дългосрочни политически последствия. Резултатите от изборите ще отредят на ПП мястото на младши партньор в евроатлантическа коалиция, доминирана от ГЕРБ. В случай, че харвардите не се съобразят с политическата реалност, ще трябва да се явят на нов вот, предизвикан по тяхна вина, за което ще бъдат допълнително наказани от избирателите. Това ще означава нов срив в електоралната подкрепа за партията и принизяването й до треторазряден политически играч със затихващи функции.

Очевидно е, че бавно се върви към формирането на нов политически консенсус, базиран върху различни взаимоотношения между партиите и променена структура на партньорствата. На 2 октомври ще се озовем в нова реалност. Тогава ще погледнем назад и ще осъзнаем, че това беше кампанията, която сложи точка на Промяната.

Купуването и продаването на гласове са престъпления!

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Напишете коментар
Коментари: 6
1 Анонимен 14:18, 08 сеп 22

Топ новини напоследък много се излагате. Някой яко ви плаща да публикувате долни лъжи. Търсих да намеря този Център за политически анализи, но не открих никакъв белег в Интернет. Измишльотини! Ние обикновени българи съдим по делата на политиците, а това което започнаха е в правилната посока за добруването на българите. Да си довършат работата младата генерация е най- доброто за България, тъй като те бяха саботирани от задкулисието в лицето на мафиотите, ДС и чалгарите.

2 Илиан Мавров 08:09, 09 сеп 22

Явно някой им е казал, че колкото и да се овъртолят в лъжи и....ще го кажа така -фецес до шия накрая ще им "нагласят" процентите.

3 Cardemepe 17:32, 21 мар 23

Before I knew it, it was already done what happens if a woman takes propecia Gaylord mRebGCLycGtIbqjmbhk 6 26 2022

4 mavyBully 06:07, 12 юни 23

mitotane decreases levels of ropivacaine by affecting hepatic intestinal enzyme CYP3A4 metabolism proscar shopping Table 2 The distribution of estrogen and progesterone receptors in different groups of patients

5 Abanciata 23:12, 28 фев 24

armodafinil will decrease the level or effect of finasteride by affecting hepatic intestinal enzyme CYP3A4 metabolism cost of accutane

6 Flouset 18:33, 13 юни 24

A decrease in preload will result in a leftward shift down the end diastolic P V line, decreasing EDV, stroke volume, and a slight decrease in ejection fraction cialis order online Established in the year 2014, Nailesh Desai Trading Private Limited is engaged in Exporting and Trading of Pharmaceutical Products

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама