Министри с шокиращи разкрития за асфалта на „Тракия“

16:00, 12 окт 22 / Политика 25 1550 Шрифт:
Цветилена Симеонова Редактор: Цветилена Симеонова

Вътрешният министър Иван Демерджиев и регионалният министър архитект Иван Шишков дадоха подробности за резултатите от проверките на основни и текущи ремонти по АМ „Тракия“.

Взети са проби от т.нар. „ядки“ - от съдържанието на пътното платно, които са изпратени за изследване на Института по пътища и мостове към АПИ, който е под шапката на регионалното министерство. Направена е проверка на асфалтовата смес на износващия пласт, на асфалтовата смес за долния пласт на покритието, на асфалтовата смес на основния пласт, на основния пласт от трошен камък и на земното легло на настилката.

Демерджиев обясни, че дебелината на пътното платно е значително по-малка и че част от материалите видимо се разминават. „За да сме сигурни в обективността на тази проверка, сме запазили материал, който при нужда ще бъде изследван от независима лаборатория, ако е необходимо извън границата на България“, обясни той.

Направени са проверки на лот 2 и лот 3 на АМ „Тракия“. Министър Шишков обясни, че при първия лот Стара Загора - Нова Загора са открили, че при дебелина на асфалта, която по проект трябва да бъде 220 см, реално тя е 189 см. „В чистите пластове асфалт дебелината е 89 см. при изискуеми 120 см“, заяви той, цитиран от dariknews.bg.

В лот 3 - от Нова Загора до Ямбол, пък проблемът при взетите проби е по-голям. 120 см трябва да бъдат всички пластове, а средно те са по 105 см.

„По най-простата аритметика, ако извадим, че от първи лот липсват от дебелини на конструкция 17,5%, прехвърлено върху стойността на лота означава 23,6 млн. лв. На втория лот липсват 12,5% от пътя, прехвърлено отново върху стойността на строителството би трябвало да означава 17,5 млн. лв. Искам да подчертая, че това е липса, свързана само с количеството, но не и с качеството. За качеството и за вложените материали ще коментираме след десет дена“, посочи Шишков.

Това значи, че загубите са държавата са над 40 млн. лв.

Да се върнем назад

Изпълнителят на лот 2 от „Тракия“ е обединение „Магистрала Трейс“, предложената оферта от компанията беше за 137,9 млн. лв. с ДДС, като строежът на обекта започна през 2010 г. Тогава от ръководството на дружество съобщиха, че в изграждането на лот 2 ще бъдат вложени 500 000 тона асфалт, около 3 млн. куб. са насипите, циментовата стабилизация е 157 000 куб. м, трошеният камък е 360 000 куб. м и др., и бяха категорични, че ще бъде „осъществяван и последващ контрол на материалите, които ще бъдат влагани, за да бъде всичко гарантирано и този дълъг гаранционен срок, който е приет в договора, да бъде спазен“.

През юни 2011 г. Росен Плевнелиев, който тогава беше министър на регионалното развитие и благоустройството, заяви, че магистрала „Тракия“ се строи по стандарт в коментар за резултатите от пробите на насипните материали, вложени в строителството ѝ. Пробите от строящия се лот 2 на „Тракия“ бяха взети заради обвиненията от страна на БСП, че магистралата се строи върху пепел и след полагането на асфалта тя ще стане на вълни. От БСП изпратиха дори писмо до ЕК заради „измамата при строежа на АМ „Тракия“ и поискаха оставката на министър Плевнелиев.

Третият лот на магистрала „Тракия“ - от Нова Загора до Ямбол, бе открит през втората половина на юли 2012 г. от премиера по това време Бойко Борисов. Тогава той изтъкна, че се е налижило 17 километра да бъдат преасфалтирани, защото „страната ни е дала дума на Европа да строи качествено“. Лот 3 е с дължина на участъка 35,7 км. Първата копка на обекта бе направена на 2 август 2010 г. в присъствието на Борисов и министри, а строителните дейности приключиха с един месец по-рано от предвиденото по график – на 12 юли 2012 г., припомня БТА.

 

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама