Ако получите непожелани от вас стоки или услуги, включително цифрово съдържание, не е необходимо да заплащате за тях. Не сте длъжни и да върнете каквато и да било стока, която ви е доставена, без да сте я поръчали, посочват от „Ние потребителите“.
Най-често непоисканите услуги, които после може да ни се таксуват, са различни игри, допълнителни пакети с MB, минути и SMS-и, промоционални канали и пр. Те обикновено започват да идват след подписване на договори с телекоми, финансови институции, доставчици на услуги на информационното общество и др. Достигат до нас чрез кратки съобщения на телефона ни, по имейл, в месинджър и могат да бъдат изпратени както от дружество, с което сме в договорни отношения, така и от трети лица, на които са били предоставени – правомерно или не:
„Провери дали телефонът ти не е заразен с вируси – отговори със SAFE (безплатно) на този SMS и провери дали някой друг няма достъп до снимките, чатовете, е-мейлите и всичко, което е в телефона ти! Получаваш 7 дни безплатна защита от ХХХ Цена след безплатния период 1.20 лв./седмица; Инфо: ... Откажи рекламните съобщения със СТОП на ... (0.00 лв.)“
...
Ти ли си най-умният потребител, който да спечели днес ваучер с 20 лв.? Пробвай! Изпрати SMS с текст ДА (безплатно) и провери късмета си! Всеки ден един от най-добрите ще получава по ваучер с 20 лв., ти от тях ли си? Започваш безплатно за 4 дни, след това 0,36 лв./ден!
Откажи рекламните съобщения със СТОП на ... (0.00 lv.) Info: ...
Не трябва да се изненадваме, че получаваме съобщения от такъв вид, ако сме дали съгласието си данните ни да бъдат обработвани за маркетингови цели.
Въпросът е кога подобни услуги трупат сметки и можем ли да предотвратим това? Краткият отговор е: плащаме, когато се включим в играта!
Могат ли мобилните оператори да предоставят личните ни данни на трети лица?
Даденото от нас съгласие личните ни данни да се обработват или предават на трети лица за обработване с маркетингови цели не е равносилно на съгласие да получаваме услуги срещу заплащане.
„Има нещо специфично - обикновено тези услуги се предоставят за кратък период безплатно и след това стават платени. В Закона за защита на потребителите изрично е посочено, че не може да бъде предоставяна услуга срещу заплащане, без тя да е поискана от клиента“, посочи пред БНР Габриела Руменова от „Ние потребителите“. Липсата на отговор не се счита за съгласие, затова ако не сте сигурни, просто не отговаряйте!
„В момента, в който вие се включите, се счита, че приемате офертата със съответните предложени условия и след тези 4 или 7 безплатни дни започват да ви се начисляват такси. Ако търговецът не може да докаже, че вие сте дали съгласието си, а ви предоставя непоискана от вас услуга и я таксува, тогава сте в правото си да ви се върнат всички начислени за нея суми“, обясни в ефира на Bulgaria On Air Руменова, която беше PR на Комисията за защита на потребителите в продължение на 15 години. Тя уточни, че всеки конкретен случай следва да бъде проучен от компетентните органи.
Санкциите за изпращане и таксуване на непоискани стоки и услуги достигат до 3 000 лв.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар