Пети блок на АЕЦ „Козлодуй“ минава на американско гориво

14:36, 22 дек 22 25 2161 Шрифт:
Василена Йорданова Редактор: Василена Йорданова

Десетгодишен договор с първа доставка на американско свежо ядрено гориво за Пети блок на АЕЦ „Козлодуй“ през април 2024 г. подписаха в четвъртък директорите на ядрената централа Георги Кирков и на „Уестингхаус Електрик Швеция“ Азиз Даг в присъствието на служебния енергиен министър Росен Христов и на посланика на САЩ в София Херо Мустафа.

Суровината ще е на цената на сега използваните руски касети, което ще позволи на ядрената централа да запази в голяма степен себестойността на производството си, а „Уестингхаус“ (Westinghouse) ще инсталира безплатно своя система за вътрешно-реакторен контрол още през май 2023 г. при плановия годишен ремонт на Пети блок, която да работи в паралел с руската. Така ще се осигури безопасният преход от едното към другото гориво. Ще се ускори и процесът за лицензиране на горивото на „Уестингхаус“ от българската агенция за ядрено регулиране, на която е осигурен финансов ресурс за международни експерти, които да участват в оценката на предоставените от американската компания анализи как горивото им работи с руското, пише Mediapool.

На 30 декември се очаква да се подпише договор със същите параметри и с френската „Фраматом“ (Framatome) за доставка на свежо ядрено гориво за Шести блок.

АЕЦ „Козлодуй“ ще се грижи за отпадъците в следващите 50-100 години

И при двете сделки обаче няма да се търси от доставчиците решение на въпросите със съхранението и преработката на отработилото ядрено гориво. Това ще е проблем, с който, по думите на Христов, АЕЦ „Козлодуй“ има капацитет да се справи като съхранява използваните касети гориво в наличните си хранилища в следващите 50-100 години, а през това време ще се търсят решения, които може да зависят и от бъдещи технологии.

Христов посочи пред журналисти, че подписването на договорите с двамата нови доставчика е било належащо, защото руската ТВЕЛ, с която в момента АЕЦ „Козлодуй“ има договор за доставка на свежо ядрено гориво до края на 2024 г., е искала промяна на контракта, което е било не приемливо. Освен това е имало опасност европейската агенция по доставките ЕВРАТОМ едностранно да наложи на централата договор с избран от нея доставчик и условия, над които българската страна да не може да влияе.

Пълна диверсификация на доставките

С решението да се даде единия блок на „Уестингхаус“, другия – на „Фраматом“, АЕЦ „Козлодуй“ постига пълна диверсификация на доставките и независимост, подчерта Христов след церемонията по подписването на контракта.

„"Това слага край на десетгодишни усилия за диверсификация на доставките на свежо ядрено гориво и най-накрая се прави реална стъпка за това и за постигане сигурността на АЕЦ „Козлодуй“, посочи директорът ѝ Героги Кирков, който реално е на поста от четири месеца, след като бе сменен предишния шеф Наско Михов.

„Това е само началото на едно дългосрочно партньорство – нещо като брак“, каза Азиз Даг, директор на „Уестингхаус Електрик Швеция“, където реално ще се произвежда горивото за българската централа, ще се транспортира до Солун и оттам до България. Даг подчерта, че горивото на американската компания се използва от 40 години и изрази надежда, че доставките за България ще са само от полза за страната и атомната централа.

„Сделката е изключително изгодна“

„Имаме сделка, която е изключително добра и изгодна“, заяви на свой ред министър Росен Христов. По думите му от август досега в преговори с „Уестингхаус“ е постигнато двуцифрено намаление на цената на горивото спрямо предложеното в офертата на компанията, отправена в последните дни на предишния кабинет на Кирил Петков. Това щяло да спести на централата десетки милиони годишно. По информация на Mediapool намалението е с 12 на сто. Освен това американците са се съгласили да внедрят безплатно своята система за вътрешно-реакторен контрол , което преди това предлагали да сторят за около 5 млн. евро. Тази система ще бъде инсталирана още догодина и ще работи в паралел с руската до смяната на първата четвърт от горивото в Пети блок, което ще стане по време на плановия ремонт през май 2024 г.

„Постигната е и комплексна доставка, което е идентичен подход като сегашните доставки и позволява лесно управление на целия процес и спазване на всички изисквания за безопасност“, каза Христов.

По информация на Mediapool „Уестингхаус“ първоначално е предлагала сключване на отделни договори с нейни подизпълнители за доставка по компоненти на обогатения уран, касетите и асемблирането им, но това е било отказано още от предишното ръководство на централата. Така сега компанията поема пълната отговорност за качеството на доставяните касети.

Договорът обаче не включва отработилото ядрено гориво, каза министърът и допълни, че ще водят преговори с френска компания за намиране на решение на този проблем. Той заяви, че в момента няма критични въпроси с отработилото ядрено гориво и то се съхранява на територията на централата. В същото време обаче Христов отбеляза, че вече централата не може да извозва старото използвано руско гориво обратно в Русия, защото на руската компания „Маяк“, която се е занимавала с това, е бил отнет лицензът от тамошната администрация. От ТВЕЛ пък поискали промяна на договора, който изтича в края на 2024 г., като се позовали на невъзможността да доставят следващите пратки със свежо ядрено гориво заради забрана за минаване на кораби под Кримския мост, каза още министърът.

По данни на Mediapool ТВЕЛ трябва да осъществи още шест доставки на гориво, но вероятно договорът с нея ще бъде предсрочно прекратен. Това обаче не застрашава работата на двата блока.

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама