“Кат`Русия няма втора…” или за мащабите на проруската пропаганда

11:56, 15 май 18 / Любопитно 25 460 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

“Русия има нещо по-добро от върховния си изтребител”, “Западът иска само едно - Русия да я няма”, “Окончателното скарване с Русия ще стане присъда за Европа”… Това са само част от стотиците заглавия на материали с русофилска или анти-русофобска риторика, които заливат онлайн пространството в последните месеци.

Проводници на подобна тематика са полу-анонимни, слабоизвестни сайтове, които активно използват социалните мрежи, за да споделят съдържанието си. Основната цел - заиграване с традиционно доброто отношение на българите към руския народ и култура. И още - налагане на тезата, че Путин/Русия е важна сила, с която трябва да се съобразяват всички. 

Пропаганда с проруска тематика обаче не се реализира само у нас. На практика в цяла Европа информационни източници “инфилтрират” подобни теми и материали. Киберспециалистите смятат, че това са новите измерения на хибридната война.

По дефиниция хибридната война не се обявява официално и не се води (поне не се признава) от регламентирани субекти, а специалните служби използват неконвенционални средства - инфилтрация в информационната среда на други държави, подклаждане на паника и други. Подобен тип война не се „печели“, или поне не в традиционния смисъл на думата, но могат да се измерят резултати от “бойните действия” в нея.

Частичното прилагане на подобни т.нар. хибридни тактики не е ново явление. Масовото им прилагане нараства след края на Студената война, когато в повечето случаи воденето на агресивна традиционна конвенционална война води до нежелани последствия за нападащата държава.

Информационните атаки получават плътност и достигат до повече хора благодарение на социалните мрежи. Без тях, сайтове като pan.bg, bultimes.com, pogled.info и berbim.info едва ли щяха да получат какъвто и да е трафик. Сайтовете, които са активна част от хибридната война, са по същество непопулярни медии, без изграден бранд и силни журналистически материали. 

Количеството материали по основните за тях теми обаче могат да впечатлят дори традиционни медии с големи редакции.

Преди повече от година гражданската инициатива “Чист интернет” извади наяве редица случаи на проруска пропаганда, която умело се преплиташе с предизборните интереси на партии от лявото политическо пространство. Данните на анонимните IT-специалисти станаха повод “Капитал” да направи разследване и да стигне до една от основните фигури във фабриката за тролове - важна част от хибридната война.

От материала за Стефан Пройнов във вестника става явно, че организацията му е малка и по същество - партизанска. Въпреки това бълва хиляди постове, споделящи новини и материали по конкретни теми.

“От публикациите му 15 хил. са с чисто политическо съдържание – възхваляващи Владимир Путин, БСП, Корнелия Нинова, Таско Ерменков и Атанас Зафиров. Обяснява, че не познава лично нито един от тримата, но е свободен да им симпатизира. Твърди, че през годините е "входирал" текстове на десетки политици и партии. Защото му било кеф, политиката им му допадала и имал гражданска позиция”, пише “Капитал”. Ако хипотетично приемем, че петте изброени теми са с равно покритие след онлайн дейността на Пройнов, то само за Путин публикациите му трябва да са около 3 000. Грубата сметка сочи, че само по тази тема профилите му в социалната мрежа пускат поне по един пост на всеки час в активната част от деня. А оттам - логично стигаме до извода, че човек, който просто е “свободен да им симпатизира” няма как да го прави толкова упорито и постоянно, ако не се изхранва с това.

В същия материал “Капитал” разкрива и за свързания с Пройнов Адриан Димитров: “Седмица след събитията от "Чист интернет" пуснаха още една графика, която показва, че споделяните публикации от профила на Адриан Димитров в отделни дни достигат внушително число от 1 577. Това е статия и малко всяка минута от денонощието, 24 часа. Умножено по стотиците фейсбук групи, в които той участва, и броя на техните членове, показва достигането на аудитория, вероятно измерима не просто с обикновен информационен сайт, а на национален телевизионен канал.”

Ако приемем, че троловете просто споделят съдържание, а не генерират такова (или го правят в по-малък мащаб), то неминуемо цялата тази машина трябва да се подхранва. С други думи - трябва да има редица медии (“кухи” или не), които регулярно да създават съдържание. Особено в един сегмент, както е с проруската пропаганда.

Твърди се, че над 200 са сайтовете у нас, които методично застъпват гледна точка, сходна с интересите на Русия. В хода на предизборни кампании, в началото на 2018-а и около честванията на годишнината от Руско-турската освободителна война проруските информационни източници у нас засилват дейността си, твърдят онлайн анализатори. Този процес рязко е спаднал през април, след скандалите около “Кеймбридж Аналитика” и спешните мерки, които Facebook предприе за справяне с фалшивите новини и използването на лични данни.

Средата в социалните мрежи и онлайн пространството като цяло все още не е регулирана и няма изградени критерии за реакция в подобни кризи на доверието и сигурността. От своя страна потребителското поведение пренареди пластовете в медиите така, че големите, авторитетни и традиционни играчи трябва да се борят с множество нови малки сайтове. Затова не можем да кажем, че хибридната война е свършила. Руските интереси са само част от идентифицираните причини за това, което се случва в онлайна. А времето ще покаже и доколко троловете са изиграли своята роля в събития като избирането на Тръмп за президент, протестите в Барселона или защо не - популяризирането на Румен Радев преди издигането му за кандидат за президент.

Сигурно е едно - мобилизирани са редица ресурси, които няма просто така да спрат. Нещо повече - ще се търсят различни модерни начини да се промотира Вазовото “Кат`Русия няма втора…” Или друга тема, важна за онези, които умеят да се възползват от новите реалности.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама