Вероятно си мислите, че ловът на вещици е останал някъде в Средновековието, но ХХ век поднася пример, който свидетелства за обратното. Действието се развива не при някое островно племе, изолирано от света, а в Англия. Нищо чудно, предвид прочутите събития в Салем през 1692 г. Преди по-малко от век Хелън Дънкан е хвърлена в затвора. Годината е 1944 и тази жена, претендираща да бъде медиум, е заплетена в историята с потъването на торпилиран от немците боен кораб. Загиналите са 862 офицери и моряци. Дънкан е свързана с трагедията, обвинена е и осъдена по закон за магьосничество от 1735 г. Лежи девет месеца зад решетки и доживява да види отмяната на този закон през 1951 г.
Образът на вещицата, летяща в небето, яхнала метла е преобладаващо женска фигура. Популярността и е толкова голяма, че костюмът се е наложил за празника Хелоуин, специфично за жени и момичета. Но откъде идва този стереотип на пола? Отговорът е заровен някъде във вековете назад, но е твърде вероятно да е свързан със съблазънта, която жените олицетворяват за мъжете. Вещицата е като контрапункт на съблазняването и е предупреждение каква заплаха може да се крие зад страстите, които една жена буди у мъжа. Налага се вярата, че нежният пол е по-податливата половина на човечеството към зли магии. Духовни водачи предупреждават: "Някои нечестиви жени се обръщат към Сатаната и се съблазняват от илюзиите и фантазиите на демоните". Метлата е завършваща подробност в образа на персонажа, аксесоар подходящ за очакваната роля на жената в живота. Огнените коне за запазени за мъжките демони.
Но не винаги образът на вещицата е страшен и зъл. В единствения, запазен до наши дни латински роман "Златното магаре", ІІ век сл.н.е., на древноримския писател и философ Апулей, вещиците са образи за забавление. Иронията е, че животът имитира изкуството за Апулей, когато самият той се оказва в позиция на съден за магьосничество. Поводът за процеса е бракът му с богата вдовица, майка на негов съученик от Атина. Обвинен е, че е постигнал това с магия. За своята защита в съда той пише речта Апология (158 г.), в която защитава себе си и осмива своите обвинители, като същевременно показва достойнствата на заниманията с философия и жречество.
В наши дни кладите са угаснали и като че ли само попкултурата се грижи за душевното ни равновесие и баланс, създавайки страшни персонажи в развлекателни филми. Такава е прочутата Сабрина, тинейджърската вещица. Младата жена се завръща с тъмен поглед към нашето настояще и бъдеще. Присъствието на могъщата магьосница в популярната култура, произтича от необходимостта за женски модел, който да се бори с грозната и насилствена реалност на света, в който живеем. Така погледнато, присъствието на "вещицата" е с положителен знак. В реалността обаче, не жената, а терористът е станал новата "вещица". Той е въплъщение на злото, което представлява заплаха за нашите общности и мнението ни е, че не заслужава нормално правосъдие.
Вече век изразът "лов на вещици" именува кампании, свързани с репресии към хора с фалшиви, фантазирани обвинения. "Вещица" е обидна дума за жена. Например привърженици на Тръмп многократно определяха Хилъри Клинтън като такава. Понякога обаче вещиците се призовават в подкрепа на каузи, чиито посоки са с положителен знак за прегърналите ги. Отново може да се даде за пример Доналд Тръмп, чието лошо поведение към жените провокира протести по цял свят. Демонстриращите носеха плакати, на които можеха да се прочетат провокативни послания като следното: "Ние сме дъщерите на вещиците, които не сте изгорили, и ние сме вбесени."
Добави коментар