Правителството предложи търговските вериги да бъдат задължени да предоставят 50% от площите си за продукти българско производство. Идеята е да се защити българското производство в кризисната и следкризисната ситуация. Предложението предизвика полюсни коментари.
TOPNOVINI.BG представя мнението на ВМРО и Сдружението за модерна търговия (СМТ).
ВМРО иска данък за веригите, ако не отстъпят за повече родни стоки
От ВМРО са категорични, че подпомагането на хранителния бранш и леката промишленост трябва да е не антикризисна мярка, а целенасочена държавна политика. Те не приемат твърдението на търговските вериги, че увеличаването на асортимента от български стоки и отделянето на повече място за тях може да доведе до повишаване на цените, ограничаване на избора, дефицит на много стоки и достигане до пазара на храни с ниско качество. Не са съгласни и с твърдението, че предложените промени противоречат на законодателството на ЕС. От ВМРО предупредиха големите търговски вериги, че ако откажат да увеличат процента български стоки в асортимента си, може да им бъде наложен специфичен данък за опериране на родния пазар.
От партията посочват още, че не приемат заплахата от задвижването на наказателна процедура срещу България, тъй като извънредността на ситуацията в ЕС е достатъчен аргумент за засилване на регионалния протекционизъм. За пример те посочват Унгария, която вече е въвела специфичен данък над чуждестранните вериги, с който се субсидират унгарските производители. ВМРО иска също политиката за подпомагане на нашите производители да обхване и промишлеността във всички аспекти на производствата.
Според СМТ това ще доведе до големи вреди
От Сдружението за модерна търговия обаче се обявиха против, с мотив че това би довело до изключително вредни последици за всички участници на пазара на хранителни стоки – българските потребители, търговците на дребно и самите български производители. В резултат може да се очакват повишаване на цените, ограничаване на избора и дефицит на много стоки и достигане до пазара на храни с ниско качество. Ограничаването на промоциите директно вдига цените на храните, защото около 1/3 от оборота на хранителните вериги е с промоционални стоки. Ще се вдигат и разходите на домакинствата.
Според сдружението най-тежко ще пострадат производителите на разстояние над 200 км от София, където е концентрирана значителна част от потреблението на храни в България. Веригите изтъкват, че промените противоречат на европейското законодателство и защитават основно интересите на сивия сектор в страната, който в условията на извънредно положение не успява да намери пазар за несертифицираната си продукция и се опитва да влезе в търговските вериги през „задната врата“.
TOPNOVINI.BG призовава за дисциплинирано и отговорно поведение пред изпитанието COVID-19. Да се обединим около каузата да запазим живота и здравето на най-близките си.
#ОстаниВкъщи - спаси човешки живот!
Добави коментар