Миналата година Столичният общински съвет разреши на главния архитект Здравко Здравков да проектира разширение на първия лъч на метрото с нов участък с дължина 2 км, включващ две станции. Първата ще е в близост до магазин "Декатлон" на Околовръстното, а втората - при магазин ИКЕА.
Проектът предвижда изграждане на подземна връзка между крайната метространция при ИКЕА и Ринг мол, както и възможност столичани да стигат с метро до Симеоновския лифт. Планува се разкриването на буферен паркинг с капацитет от 500-600 автомобила. Имотите за бъдещата станция са частни, заради което ще трябва да бъдат отчуждени. Докладът на проекта бе представен преди дни в постоянната комисия по архитектура в СОС. Предложението предизвика разгорещени спорове, след което последва отлагане на гласуването с една седмица. Представяме мненията за разширението на независимия общински съветник Борис Бонев и председателят на постоянната комисия по архитектура от ГЕРБ Силвия Христова.
Независимият общински съветник Борис Бонев смята, че проектът е изключително вреден за града, защото зоната около бъдещата крайна станция е ниско застроена и именно такава трябва да остане. Според него разширението на метрото не е нужно, защото пътниците, които ще го използват, са в пъти по-малко от необходимото. „С парите, които бихме дали за метро до ИКЕА може два пъти да се построи бул. „Тодор Каблешков“, да се построят 15 детски градини или 100 квартални улици. И ефектът за града ще бъде далеч по-голям“, твърди Бонев.
Общинският съветник призовава да се престане с практиката почти всички налични средства на общината да се инвестират в метрото, докато в града има разпадащи се тротоари, улици и занемарени междублокови пространства. „Малкото пари, които имаме, трябва да се инвестират там, където носят максимални ползи, а не за задоволяване на нуждите на частни затворени комплекси и молове“, каза Бонев.
Председателят на комисията Силвия Христова от ГЕРБ е на съвсем друго мнение. Според нея проектът помага за обезпечаването на достъпа до Витоша с метро, а това е подходящо и за туристите, и за хората, които ходят в планината. Според нея изграждането на метростанцията ще улесни масовия достъп до планината и ще се намали автомобилният трафик към природния парк.
По думите й в зоната вече се строи много активно, преди всичко бизнес сгради, като до 2030 г. се очаква броят на работещите на пешеходно разстояние от двете бъдещи станции да достигне 28 000 души. Христова твърди, че районът има нужда да се обслужва от градския транспорт. „Изграждането на буферен паркинг на Околовръстния път ще бъде удобна точка за прекачване между личен автомобил и метро“, добави още тя.
Добави коментар