„Хора и улици“: 10 интересни факта за софийското метро, които може би не знаете

09:00, 25 авг 20 / София 25 9377 Шрифт:
Цветилена Симеонова Автор: Цветилена Симеонова

Обичаме София, каквато е – шумна, прашна, шарена, жива. Но познаваме ли я? Оказва се, че тя може да ни изненада приятно като двулевка, потънала в джоба на старо любимо яке. За това в рубриката „Хора и улици“ разказваме истории от софийските улици, които просто... трябва да бъдат разказани.

Тази седмица е важна за столицата ни. На 26 август ще бъде пусната първата част от третата линия на метрото. Отсечката, която ще влезе в експлоатация, е с 8 км трасе - от „Красно село“ до „Хаджи Димитър“. Разбира се, тя ще бъде тържествено открита от кмета Йорданка Фандъкова и директора на „Метрополитен“ проф. инж. Стоян Братоев. Очаква се да присъства и премиерът Бойко Борисов.


Снимка: БГНЕС

Новата линия значително ще улесни столичани и гости на София, особено при блокираните от протестиращи ключови кръстовища като „Орлов мост“ и при Ректората на СУ. С нея гражданите ще стигат за 12 минути от „Красно село“ до „Хаджи Димитър“, а от 3 до 5 минути ще се стига от „Подуяне“ до центъра на столицата. Всички станции по 8-километровото трасе вече са оборудвани с предпазни стени на перона, чиито врати ще се отварят автоматично и синхронизирано с тези на влаковете.

Приключило е и строителството на втория етап на третата метролиния - на „Овча купел“. Станцията е готова и по нея започва да се изгражда електрическата система. През септември там ще се пусне пробно един влак, а през октомври вече трябва да работят основните 6 системи и трите подсистеми.

Цялата трета линия ще бъде с дължина 21 км и ще включва 21 метростанции – „бул. Ботевградско шосе – бул. Владимир Вазов – Център – ж.к. Овча купел”.


Снимка: БГНЕС

10 интересни факта за софийското метро, които може би не знаете

1. Въпреки че метрото реално влиза в експлоатация през 1998 г., работата по него започва преди повече от 50 години - още през 1967 г. Проектът планира не просто класическо метро, а „комбиниран скоростен трамвай“. Създаването на бърз столичен превоз е било „най-важната проблема“, а подземната железница е наречена „безконкурентната система“. През 1974 г. е приета Генерална схема за развитие на линиите, като още в нея е било решено метромрежата да се състои от 3 метродиаметъра.

2. Най-късият маршрут е между метростанциите „Опълченска” - „Сердика” и „Централна гара” – „Лъвов мост” – едва 800 метра. Най-дългият е 2 км - между станциите „Васил Левски” и „Фр. Жолио Кюри”.

3. Най-дълбоката станция е „Сердика” - разположена на цели 28 м под земята. Най-плитката пък е „Бели Дунав”.


Снимка: БГНЕС

4. В момента над 350 000 души пътуват ежедневно в софийското метро. Очаква се, с пускането в експлоатация на Линия 3 броят им да надхвърли половин милион.

5. Третата линия ще бъде обслужвана от 30 влака.

6. Предвижда се заедно с пускането на третата линия метрото да облекчи столичния трафик с поне 45 хиляди автомобила дневно. Това пък ще намали вредните емисии от изгорелите газове с 90 хиляди тона годишно.

7. За построяването на Линия 3 работят 2 100 души. Когато бъде пусната в експлоатация, тя ще осигури постоянна работа на 600 души.


Снимка: БГНЕС

8. Новото при третата линия е, че пероните ще бъдат оборудвани с предпазни преградни стени. Те ще затварят перона открай до край, за да се гарантира безопасността на пътниците.

9. Стойността на Линия 3 възлиза на 500 млн. евро. 341 млн. евро от тях са средства от Европейския съюз, а остатъкът е осигурен от националния бюджет и Столична община.

10. Последната пусната в експлоатация метростанция преди откриването на третия лъч е „Витоша“, която е открита на официална церемония на 20 юли 2016 г.


Снимка: БГНЕС

Още от „Хора и улици“:

„Хора и улици“: Мрачният подлез, който светна

„Хора и улици“: „Орлов мост“ – символ на мечтата на българите за по-добри дни

„Хора и улици“: Сградата на парламента, която отива в историята

„Хора и улици“: Първият аквапарк в София… не е този във „Възраждане“

„Хора и улици“: По следите на важните дати

„Хора и улици“: Кметът, при когото улиците бяха чисти, а градският транспорт - редовен

„Хора и улици“: Какво е общото между Ами Буе, Фритьоф Нансен и Васил Левски?

Напишете коментар
Коментари: 2
1 Анонимен 11:32, 26 авг 20

Най плитката метростанця не е Бели Дунав, а Надежда. При Бели Дунав метрото минава под паркинга.

2 Анонимен 10:35, 18 яну 22

Много е хубава и интересна тази поредица от публикации,които помествате не спирайте и ги разширявайте.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама