Насекоми вредители крадат гени от растения

16:00, 28 мар 21 / Любопитно 25 1841 Шрифт:
Ирина Иванова Редактор: Ирина Иванова

Група биолози разкриха как тютюневите белокрилки, които са опасни насекоми вредители, са се научили да се защитават срещу растителните токсини. Оказва се, че те „крадат“ неутрализиращ токсините ген от друго растение, първият открит пример за такава форма на заимстване на ДНК сред насекоми.

„Този участък на ДНК, генът BtPMaT1, е отговорен за неутрализирането на токсичните отпадъчни продукти на растенията в техните клетки и не се намира в геномите на други насекоми“, каза един от авторите на изследването, професорът в швейцарския университет в Ньошател Тед Търлингс.

Откриха нов вид насекомо в Южна Америка, излъчващо синя светлина

„Кражбата“ на гени изобщо не е уникална по своята същност. Въпреки факта, че по-рано учени са смятали, че междувидовата обмяна на гени или тяхното заимстване е характерна само за бактерии, археи и вируси, впоследствие гените на микробите и вирусите са открити в ДНК на някои безгръбначни. Например преди шест години изследователи от САЩ са открили, че морските охлюви Elysia chlorotica са заимствали цял набор от гени от водорасли, които им помагат да използват хлоропластите на изядените растения за фотосинтеза.

Снимка: Pixabay

Учените са открили, че тютюневата белокрилка заразява почти 600 земеделски култури и се среща на всички континенти. Те са устойчиви на пестициди и ако обичайната за тях храна изчезне, те лесно се адаптират към храненето със сокове от непознати растителни видове. Изследвайки генома на белокрилките, биолозите са открили, че в тяхната ДНК има сегмент, който по структура е по-скоро подобен на части от генома на растенията, отколкото на безгръбначни. След подробно проучване на структурата му и сравнение с растителни гени от всички известни бази данни, Търлингс и колегите му установяват, че той е аналог на растителния ген BtPMaT1. Този ген предпазва растенията от феногликозиди, токсини, които се използват за борба с насекомите. Всеки растителен вид произвежда свои собствени токсини, които обикновено са смъртоносни за насекоми, непригодени за хранене с плодове или листа.

Нaсекомо със „смахнат“ усет за мода ще носи името на Лейди Гага

Изследователите все още не знаят как тютюневите белокрилки са успели да „откраднат“ този ген. Въз основа на особеностите в структурата на BtPMaT1, те предполагат, че това се е случило много отдавна, преди около 35 милиона години. Предполага се, че този процес включва растителни вируси, чиито аналози Bemisia tabaci продължават да се разпространяват и днес.

Учените смятат, че резултатите от тяхната работа отварят пътя за широко използване на такава модификация на растителния геном за защита на посевите от насекомото, пише списание „Cell“, цитирано от БГНЕС.

Ключови думи