„Ролинг Стоунс“ в комунистическа Варшава - 1967 г.

11:30, 20 сеп 21 / Поглед назад 25 3640 Шрифт:
Станислав Бояджиев Автор: Станислав Бояджиев

„The Rolling Stones“ са феноменални не само с умението да се задържат на гребена на вълната близо шест десетилетия, но и с продължаващите, рекордни по приходи, световни турнета, които организират. За сравнение „The Beatles“ приключват концертната си дейност през 1966 г. В невероятната си история британските рокаджии регистрират и три забележителни пробива в бетонната стена на комунистическата цензура. Последният бе през 2016 г. в Куба. В Хавана Джагър, Ричардс, Уотс и Уд събраха близо милион жители и гости на столицата на безплатен концерт на открито. Десет години преди това, изумително за кубинците събитие, китайските власти ги допуснаха в Шанхай. Стоунс се представиха в малка за мащабите на Китай зала, натъпкана с 8000 души. Други милиони наблюдаваха концерта, излъчван на живо от държавната телевизия. Отново за сравнение китайците, заедно с огромен брой държави, излъчваха на живо и кацането на Луната през 1969 г., докато СССР и България отбелязаха събитието, развълнувало милиарди на планетата, с дребен шрифт във вестниците. Разбира се, в Китай списъкът с песните е бил цензуриран и групата е била принудена да се съобрази с изискванията. Дори при второто си посещение в Китай през 2014 г. Мик Джагър съобщава на пресконференция пред местните медии, че на песента „Honky Tonk Women” е било наложено „вето”. Пояснява, че текстовете на песните се проверяват от китайските власти, но това е обичайна процедура за всички чуждестранни групи, изнасящи концерт в управляваната от комунистическата партия държава. При първата си поява пред журналисти в Китай Мик Джагър се подиграва: „Радвам се, че Министерството на културата защитава морала на емигрантските банкери и техните приятелки”. Китаристът Кийт Ричардс добавя, че групата би могла да изпълнява инструментални версии, за да „даде на Мик почивкa”.

Най-изненадващият рейд на британците обаче се случва през 60-те, революционни за Запада, години на ХХ век. Контракултурата на 60-те създава такъв вихър, че силата му се усеща дори зад строго охраняваните под диктата на СССР стени на социалистическия лагер. Това е времето, когато концертите на Стоунс предизвикват масови истерии. Легендарната зала „Олимпия“ в Париж е разрушена от публиката по време на техен концерт. Изненадващо във Варшава, столица на държава от социалистическия лагер, се появяват плакати със скромен формат, известяващи за предстоящ техен концерт в зала, в която се провеждат конгресите на управляващата комунистическа партия. Хората не вярват на очите си, но билетите се разграбват.

В годините на Студената война след Втората световна война, СССР и сателитните в Източна Европа държави от лагера ограничават всякаква музика, литература и изкуство със западен произход. Според комунистическата цензура те са „упадъчни". Най-строго е отношението към рока, който не случайно е бил забраняван, защото е особено важен. Дори и на Запад той е бил шокиращ за по-старото поколение. Връх на „упадъка“ са „Ролинг Стоунс“, които събират най-много публика, а песните им оглавяват класациите в свободния свят. През 1967 г. петимата мечтаят да свирят в Москва, за да изпробват силата на своето „разрушение“ в затворения за западната култура комунистически рай. Разбира се, не успяват да преборят мрачните кремълски другари, но пък Варшава изненадващо поддава.

Снимка: Уикипедия 

До днес поляците така и не са разбрали какво е накарало Владислав Якубовски, директор във всесилната и единствена концертна агенция „Пагарт“, да допусне „Ролинг Стоунс“ на сцена в Полша. Човекът умира през 1992 г., без да остави обяснение по случая. В спомените си басистът Бил Уаймън потвърждава, че идеята е била изцяло тяхна, а и споменава за волята им „да разбият границите между Изтока и Запада“. Да се мисли, че Якубовски не е знаел за съсипването на куп зали, както и за потрошаването на култовата „Олимпия“ само преди година, е абсурд, дори само поради факта, че е бил личен приятел с директора на залата в Париж - Бруно Кокватрикс.
 
На концерта Мик Джагър се появява със златно сако и много тесни панталони на сцената, а хиляди млади поляци, останали вън от конгресната зала, се катерят по дървета, блъскат се в редиците на невиждано дотогава струпване на милиция. Палките влизат в действие. Очевидец на събитието споделя: „Сякаш днес извънземни от друга галактика кацнаха на централния площад във Варшава и обявиха, че градът е избран да се превърне в столица на Вселената“. Това не е първото гостуване на западна рок група в Полша, но концертите на „Animals“ и „Hollies“ протичат без особени вълнения. Но Мик, Кийт, Брайън, Бил и Чарли са на друго ниво - най-високото. Изискването на властите е за „седящ концерт“. До всеки ред стои милиционер, не се разрешава и скачане, така че най-важното за публиката е да крещи и да пищи до припадък. Петимата знаят, че записите им не се продават в магазините за плочи, нито се пускат по радиото в целия социалистически лагер и са приятно изненадани от пеещата заедно с тях публика. Усещането е за единство и разграничаване на едно цяло поколение. Желязната завеса е повдигната и през прозореца нахлува светлината на свободата. И това се случва в залата на сграда, подарък на полския народ от Сталин, и в която комунистите провеждат своите конгреси. Съвременниците на събитието го описват като социално и в известен смисъл политическо явление.
 
Щастливец, успял да попадне в залата, разказва: „Изведнъж се озовах в оазис на свободата и осъзнах, че това е моята музика и никой не се намесва и не казва как да се свири или пее. За нас беше истинско. Изведнъж открихме нашия свят неконтролиран, без цензура от никого. Когато „Стоунс“ започнаха да свирят и пеят, те очевидно правеха каквото искат на сцената, никой не можеше да им забрани нищо. Знаех предварително, че тази музика дава на човека свобода и бягство от реалността и това беше осезаемо доказателство за това“.

В България британските музиканти, представяни в западния свят още от 1969 г. като най-великата рокендрол група, бяха „популяризирани“ от държавата чрез монополната „Балкантон“ с една малка плоча, състояща се от две песни. А образованите тук редактори, промениха името на Джагър на Дженер, но поне името на групата не бе сбъркано.

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама