Откриха мини-Нептуни, които се превръщат в супер-Земи

18:35, 13 фев 22 / Любопитно 25 1817 Шрифт:
Ирина Иванова Редактор: Ирина Иванова

Мини-Нептуните са често срещан вид екзопланети, които обикалят близо до своите звезди. Подобно на Нептун от нашата Слънчева система, те са съставени предимно от водород и хелий, но имат по-плътна атмосфера.

Астрофизици от Калифорнийския технологичен институт са открили две мининептунови планети, които губят атмосферата си поради радиацията от родителските си звезди и се превръщат в различен тип екзопланети - супер-Земи, според проучване, публикувано в „The Astronomical Journal“.

Астрономи откриха мистериозен обект в Млечния път

Учените са наблюдавали две екзопланети в системата TOI 560, намираща се на разстояние 103 светлинни години от Земята, и други две в системата HD 63433, които са на 73 светлинни години от Земята.

Изследователите открили, че атмосферният газ се отделя от най-близкия мини-Нептун и се насочва към звездата в TOI 560. Подобно явление е наблюдавано и при най-отдалечения мини-Нептун в HD 63433. Оказва се, че газът изтича към звездата, което противоречи на много модели, предсказващи изтичане в обратна посока. С течение на времето и двете планети може да останат само със скалисто ядро и да се превърнат в супер-Земи.

Ако един мини-Нептун е съвсем малък и достатъчно близо до звездата си, рентгеновото и ултравиолетовото лъчение може да го лиши от първичната му атмосфера в продължение на стотици милиони години.

Млечният път може да е дом на повече от 30 извънземни цивилизации

По-рано астрофизиците отделиха нов подтип екзопланети от мини-Нептуните, наречени Хицеани, за които е по-вероятно да съдържат обитаема атмосфера. Екзопланетите от типа Хицеан са покрити предимно с океан (90 процента) и имат горещи, богати на водород атмосфери, достигащи до близо 200 градуса по Целзий, в зависимост от звездите-приемници. Някои изследователи предполагат, че в миналото Земята може да е изглеждала като хицеанска планета.

Преди това откритие учените смятаха, че форми на живот са възможни само на екзопланети като супер-Земи, които имат скален състав и атмосфера, подобна на нашата планета, пише БГНЕС.