Градският парламент, обяснен #1

18:00, 06 апр 22 / София 25 2285 Шрифт:
Философия за София  Автор: Философия за София

Можете ли да назовете повече от петима общински съветници? А знаете ли с какво точно се занимава градският парламент? Ако ви е трудно да отговорите на тези въпроси, причината не е във вас, а в анонимността на СОС. В рубриката „Градският парламент, обяснен“ екипът на „Философия за София“ ще разказва и анализира най-същественото от предстоящите заседания на градския парламент. Защото е важно да сме в час с решенията за бъдещето на града ни.

Знаехте ли, че общината има сериозен дял в един от най-фамозните комплекси с басейни в Панчарево? Предпочитате ли да се разхождате около катедралата „Св. Александър Невски“ без да се озъртате постоянно за връхлитащи отнякъде коли? И наясно ли сме какво ще се случи с ВиК услугата в София след 2025-а година, когато изтича концесията на „Софийска вода“АД?

Тези теми, както и много други въпроси, свързани с града ни, ще бъдат дискутирани като част от дневния ред на заседанието на Столичния общински съвет утре, 7 април. И със сигурност заслужават вниманието и бдителността ни. 

Казусът с площада около катедралния храм „Александър Невски“ продължава.

Преди месеци общинският съветник и съосновател на „Спаси София“ Борис Бонев повдигна темата за обособяването на пешеходна зона на пл. „Св. Александър Невски“ и части от улиците „Оборище“, „Дунав“, „11-и Август“, „Шипка“ и „15-и Ноември“. Бонев търпи критика по доста точки, но специално предложението му площадът пред катедралния храм да бъде изпразнен от коли е повече от резонно.

Участъкът около катедралата „Св. Александър Невски“ не е от първостепенно значение за трафика в центъра. Освен това, ако искаме да бъдем уважавана туристическа дестинация, е неизбежно поне няколко ключови локации в центъра на града да бъдат пешеходни зони – като площад „Батенберг“, например, както и районът около паметник „Цар Освободител“. Свободни от трафик емблематични пространства, в които се насърчава общуването и опознаването на културното и архитектурно наследство, са изключително важни за всеки мегаполис с история, какво остава за столицата на една европейска държава!

Предишният председател на Народното събрание - Ива Митева, успя да маневрира политически и районът се сдоби със статута на зона за сигурност. Въпреки че в една зона за сигурност не би трябвало да има автомобили, тъй като в тях потенциално може да бъде скрито взривно вещество, но това е отделен въпрос. Интересното е, че вместо да използват случая популистки и гордо да обявят, че вече ще ползват метрото, управляващите очевидно са се заинатили и  настояват на своите паркоместа – явно пренебрегвайки народното възхищение, което държавници в други европейски градове будят с решението си да пътуват всеки ден редом до избирателите си.

Предопределя ли се липсата на концесия на водата в София?

Истината е, че столицата се радва на една от най-добрите ВиК услуги в България – и като качество, и като цена. Практиката говори, че концесионните договори са всъщност сред най-сполучливите форми на публично-частни партньорства. Причината е, че където няма частен интерес от печалба, в крайна сметка има повече кражби, злоупотреби и изтичания на средства.

В тази сфера обаче нещо в Столична община куца. В утрешния дневен ред на заседанието на СОС фигурира приемане на План за действие на общинските концесии на Столична община за периода 2022-2027 година, но в този устрем да се върже панделка на следващата „петилетка“ се пропуска една важна подробност: договорът за концесия на „Софийска вода“ АД изтича през 2025 г.

Има ли някакво нежелание да се повдигне темата в този момент и какво ще стане с ВиК услугата в София след 2025-а? Предопределя ли се липсата на такава концесия в най-големия български град? Все въпроси, които би трябвало да вълнуват всеки столичанин.

Има ли риск басейнът „Корали“ в Панчарево да последва съдбата на емблематичната къпалня „Мария Луиза“?

Зададохме си този въпрос, след като стана ясно, че в дневния ред на заседанието на градския парламент утре ще се представи и доклад относно даването на мандат на представителите на Столична община в Общото събрание на акционерите в „Спортно-развлекателен комплекс Корали“ АД за гласуване в обявеното за 21-и април редовно общо събрание на акционерите.

Малко известен факт е, че Столична община има 33% участие в комплекса в Панчарево. Показателен обаче е фактът, че СОС указва на представителите си да гласуват с „Въздържал се“ по всички точки от дневния ред, вкл. годишния финансов отчет и освобождаването от отговорност на управителите. Това не може да означава нищо друго, освен че общината не само няма думата в управлението на комплекса, но и няма никакво доверие в частния си партньор! „Философия за София“ ще попитаме официално какъв е дивидентът, който СО взима, но очакваме той да клони към нула.

Ако пренесем този общински опит върху прокламираното очакване частният мажоритарен собственик на „Мария Луиза“ все пак да тръгне да възстановява басейна, ще получим следната картина: общината ще плати почти половината инвестиция, защото притежава над 40 процента, а ще получи неясни дивиденти и отказ да участва в управлението. Това ли искат всъщност софиянци?!

И още...

Двойно увеличение за вдигнатите автомобили

По идея на общинския съветник от ВМРО Карлос Контрера цената за  репатриране (вдигане на кола с „паяк“) се увеличава двойно – от 60 на 120 лв. от 1 юни тази година. Причината е, че Центърът за градска мобилност излиза иначе на загуба от услугата, като дори новата цена няма да покрие изцяло разходите за репатриране на Общината. Сметките на ЦГМ, предоставени на транспортната комисия в СОС, показват, че себестойността на превозването на един неправилно паркиран автомобил до наказателния паркинг възлиза на 126.54 лева.  

В допълнение, цената не е била актуализирана от 2012 г. За времето оттогава до днес, средната заплата в София е скочила почти двойно.

Доколко обаче тази промяна няма да срещне бурна съпротива от страна на софиянци? И няма ли допълнително да изостри вече съществуващата неприязън към т.нар. „паяци“? Предстои да видим развитието на една предизвестена драма.

Героите на Украйна

На свое заседание Комисията по образование, култура, наука, културно многообразие към СОС взе решение бившата трамвайна линия по бул. „Драган Цанков“ и тревната площ пред посолството на Русия да бъде именувана Алея „Героите на Украйна”, а пространството пред метростанция „Ж. Кюри“ да се казва “Площад Борис Немцов”, на името на убития преди няколко години руски опозиционер.

Алеята ще се простира между улиците „Незабравка“ и „Никола Мирчев“, а вносители на предложението бяха Малина Едрева и Борислав Бориславов от ГЕРБ-СДС, както и Веселин Калановски от „Демократична България“.

Цялата комисия, без представителите на БСП, гласува за промените.

Сам по себе си това е компромисен вариант спрямо първоначалните предложения от различни сдружения и личности. Подобни жестове и промени в градската среда имат силно символно значение и декларират позиция, а гръмкото име „Героите на Украйна“ надали се връзва с един малък, макар и толкова обсъждан напоследък, тротоар...

Доста нелепите мащаби на инициативата веднага отприщиха порой от коментари, на които Калановски отвърна с думите, че не е важно да се кръсти централната улица на село Мрамор, а пространство в близост до руското посолство.

„Тук е важен символът, а не мащабът“, реагира и Едрева.

Докладите ще бъдат внесени като допълнителни точки в дневния ред на СОС утре.

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама