Ще тръгне ли скоро трамвай №5?

17:15, 26 апр 22 / София 25 1956 Шрифт:
Ирина Иванова Редактор: Ирина Иванова

Столичната община е санкционирана с 12 милиона лева заради опорочен търг за реконструкцията на знаковото за града трамвайно трасе от Съдебната палата до кв. „Княжево“. Решението на управителния орган на европейската програма „Региони в растеж“ е за санкция в размер на 25% от сумата на проекта. То е потвърдено на първа инстанция от Административен съд - София град, пише „Mediapool“.

Спират трамвай №5

Обществената поръчка е за близо 48 млн. лв. с ДДС и е за цялостна подмяна на релсите от Съдебната палата до Княжево с дължина 16 км. Това се превръща в поредния голям проблем на Столичната община след ремонта на ул. „Граф Игнатиев“. Поръчката за ремонта на трамвайното трасе беше спечелена от „ВДХ“ АД, както е новото име на „Водстрой 98“, която дълго време в публичното пространство бе свързвана с Делян Пеевски, но по-късно бе купена от собственика на „Хидрострой“ Велико Желев.

Ако Върховният административен съд потвърди окончателно решението, парите за ремонта трябва да бъдат платени от данъкоплатците, вместо да бъдат вложени например в обновяване на тротоарите. Любопитното е, че Софийска градска прокуратура не изпраща представител по делото, въпреки големия финансов интерес и не дава становище по казуса.

Столичната община е уведомена за санкцията в средата на юни 2021 година. Има две големи нарушения, които компрометират цялата процедура - незаконна методика за оценка на офертите и незаконно отстранен участник в търга.

„Витоша ски“ обжалва заповедта за ремонт на стария лифт до Копитото

Нарушенията в процедурата

Столичната община е допуснала твърде неясни критерии на конкурса в частта за организация и за качествено изпълнение на строителството.

„Методиката е неясна и объркваща, в резултат на което участниците не разполагат с достатъчно информация за оценката на офертите си“, се казва в решението на управителния орган на европрограмата. Участниците са лишени от информация какво съдържание трябва да има техническото предложение, за да получат съответния максимален брой точки.

В конкурсната процедура са въведени изисквания, които „създават условия за неравно третиране на участниците, както и неяснота относно начина на подготовка на техническите им предложения“, констатира съдът.

Втората причина за санкцията е незаконно отстраненият участник в търга обединение „Геострой-Юнайтид Груп-Трансремонтрстрой“. Съдът възприема напълно всички аргументи на управителния орган, който осъществява контрола върху използването на европейското финансиране.

По отношение на методиката се казва, че нарушенията са съществени, защото неясният начин на оценяване създава предпоставки за неравно третиране на участниците.

За отстранения участникът съдът казва, че неправилно конкурсната комисия е сметнала една от фирмите в обединението като подизпълнител. В случая става дума за равностоен участник в обединението, който допълва неговия капацитет за изпълнение на задачата. Въпреки това обединението е отстранено от конкурса.

Ремонтът на петицата закъснява

Това е поредният удар върху дългоочаквания проект за реконструкцията на трамвайното трасе до кв. „Княжево“, което включва и изграждане на линеен парк между пл. „Македония“ и „Руски паметник“.

По план участъкът от Съдебната палата до пазара на „Красно село“ трябваше да бъде пуснат в началото на април, но това не се случи. Дълго време между спирките „Пирогов“, „Иван Гешов“, „Лагера“ и „Хиподрума“ не се работеше по неясни причини. 

По-рано днес зам.-кметът на София инж. Ангел Джоргов обеща трамвай №5 да тръгне отново през юни. В началото на април той обяви, че трасето ще бъде готово в края на месец май. Първият етап от ремонта на трасето - от Съдебната палата до обръщалото в кв. „Бъкстон“, е почти готов, уточни той пред БНТ.

Под въпрос обаче е започването на втория етап от ремонта на трамвайното трасе - от кв. „Бъкстон“ до Княжево. Той също, както и първия етап, се изпълнява от ВДХ АД. Вече имаме много уведомления от изпълнителите на проекта, че многократно са поскъпнали материалите. Така че, ако нямаме уверението от строителите да изпълнят задълженията си по първоначалния план, няма да спираме трамвая, докато не се договорим с тях. Все пак се надяваме, че те ще изпълнят поетия ангажимент, заяви Джоргов.

По план той трябва да приключи до 10 април 2023 година.

Финансирането на трамвайното трасе е от оперативната програма „Региони в расте“. Той е част от по-мащабен проект за интегриран градски транспорт в София за 125 млн. лв. Сумата включва освен ремонта на трасето на трамвай №5 и закупуването с 44.8 млн. лв. на 13 нови трамвайни мотриси, които да обслужват линията, както и надграждане на интелигентната система за управление на трафика.

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Напишете коментар
Коментари: 1
1 Мартин 13:56, 28 апр 22

Вече наистина не съм сигурен кой от двамата е по-голямото бедствие: Данчето Фандъкова или лявото крило Борис Бонев, който ходеше за пара при олигарсите Васил Божков и Иво Прокопиев!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама